Вузлики напам'ять

Вузлик математичний

Одиниці вимірювання довжини
Основною одиницею вимірювання довжини є метр. Метр коротко позначається м, тобто 1 метр записується 1 м.
  • 1 м = 10 дм = 100 см = 1000 мм = 1000 000 мкм.
Останній запис означає, наприклад, що 1 метр дорівнює 1 000 000 мікронів. Звідси випливає, що:
  • 1 дм = 10 см = 100 мм = 100 000 мкм;
  • 1 см = 10 мм = 10 000 мкм;
  • 1 мм = 1000 мкм.
Ці співвідношення можна записати по-іншому:
  • 1 мкм = 0,000001 м = 0,00001 дм = 0,0001 см = 0,001 мм;
  • 1 мм = 0,001 м = 0,01 дм = 0,1 см;
  • 1 см = 0,01 м = 0,1 дм;
  • 1 дм = 0,1 м.
Довжину значної величини, зазвичай, записують у кілометрах, короткий запис — 1 км.
  • 1 км = 1000 м = 10000 дм = 100 000 см = 1 000 000 мм = 1 000 000 000 мкм,
тобто
  • 1 мкм = 0,000000001 км,
  • 1 мм = 0,000001 км,
  • 1 см = 0,00001 км,
  • 1 дм = 0,0001 км,
  • 1 м = 0,001 км.
Дуже маленькі величини вимірюються в ангстремах:
  • 1 ангстрем = 0,0001 мкм.
Одиниці вимірювання маси
Основною одиницею вимірювання маси є грам, коротке позначення — г. При позначенні інших одиниць маси використовуються префікси мілі і кіло.
  • 1 г = 1000 мг чи 1 мг = 0,001 г,
  • 1 кг = 1000 г чи 1 г = 0,001 кг,
  • 1 кг = 1 000 000 мг чи 1 мг = 0,000001 кг.
Великі за масою величини вимірюють у тоннах (т) і центнерах (ц):
  • 1 т = 10 ц = 1000 кг = 1 000 000 г чи
  • 1 ц = 0,1 т, 1 кг = 0,001 т,
  • 1 г = 0,000001 т, 1 ц = 100 кг = 100 000 г чи
  • 1 кг = 0,01 ц, 1 г = 0,00001 ц.
Одиниці вимірювання площі
Основна одиниця вимірювання площі — квадратний метр: позначається м2.
  • 1 м2 = 100 дм2 = 10000 см2 = 1 000 000 мм2,
  • тобто 1 см2 = 0,0001 м2, 1 дм2 = 0,01 м2,
  • 1 см2 = 0,01 дм2, 1 см2 = 100 мм2,
  • 1 мм2 = 0,01 см2, 1 км2 = 1 000 000 м2,
  • 1 м2 = 0,000001 км2.
При вимірюванні земельних ділянок використовуються одиниці вимірювання ар і гектар (позначаються а і га).
  • 1 а = 100 м2 = 1 000 000 см2, тобто 1 м2 = 0,01 а.
Інша назва ара — сотка. 1 сотка — це 1 ар, або 100 м2.
  • 1 га = 100 а = 10 000 м2 або 1 а = 0,01 га, 1 м2 = 0,0001 га.
Одиниці вимірювання об'єму
Основною одиницею вимірювання об'ємів є кубічний дециметр; позначається дм3. 1 дм3ще називають — 1 літр, тобто 1 дм3 = 1 л.
Тисячна частина літра — мілілітр, тобто 1 л = 1000 мл, а 1 мл = 0,001 л.
  • 1 л = 1 дм3 = 1 000 000 мм3,
  • 1 мм3 = 0,000001 л.
Таким чином, 1 мл = 1000 мм3, а 1 мм3 = 0,001 мл. Оскільки 1 см3 = 1000 мм3, то 1 мл = 1см3.
Великі об'єми вимірюються в декалітрах (дал): 1 дал = 10 л; і кубічних метрах (м3): 1 м3 = 1000 л, тобто 1 м3 = 100 дал.

Мовний вузлик

Для розмови ми використовуємо слова, які складаються зі звуків. Звуки бувають голосні та приголосні. Слова поділені на склади. У слові стільки складів, скільки у ньому голосних звуків.

Щоб визначити, скільки складів у слові, треба лікоть поставити на парту, а долоню, стиснуту в кулачок, піднести до підборіддя —скільки разів підбо ріддя натисне на кулачок при вимові слова —стільки й складів.

 
Звуки
 голосні (звук не зустрічає перепони, його можна проспівати) позначаємо кружечком 

 приголосні (звук зустрічає   перепону)  бувають: 

твердими (позначаємо однією рискою —)

та м᾿якими (позначаємо двома рисками =)

Приголосні м'які, якщо після них ідуть Я, Ю, Є, І, Ь.

Приголосні тверді, коли вони стоять у кінці слова або після них ідуть А, О, У, И, Е, апостроф чи інші приголосні.

Винятки: Й — завжди м'який звук.

Ч, Ш — завжди тверді звуки.

ї — завжди позначає два звуки [Й+І].

Щ — завжди позначає два звуки [Ш+Ч].

М'який знак і апостроф не є звуками, вони лише

позначають м'якість або твердість попередніх приголосних.

ДЖ, ДЗ — ці сполучення зазвичай позначають один звук.



Я Ю Є       на початку слова,  після голосного звука, після апострофа позначають два звуки; в інших випадках — один.

Робота над помилками

1. Пропуск букв, замiна одних букв iншими.
Випиши слово правильно, подiли на склади, пiдкресли голосні.

2. Перенос слiв.
Випиши слово правильно, поділи на склади, подiли на склади для переносу, вкажи всi можливi способи переносу цього слова.

3. Правопис слiв з йо, ьо.
Випиши слово правильно, добери два слова з таким буквосполученням, запиши їх.
4. Праволис слiв з буквосполученням дж, дз.
Випиши слово правильно, добери два слова з таким буквосполученням, запиши їх.
5. Правопис слiв з подовженими приголосними.
Випиши слово правильно, добери два слова з такими подовженими приголосними, запиши їх.

6. Правопис слiв з ненаголошеними е, и.
Випиши слово правильно, постав наголос, зміни слово так, щоб ненаголошений голосний став наголошеним, запиши це слово, постав наголос.

7. Правопис слiв з ненаголошеними голосними е, и, що не перевiряються наголосом.

Подивись у словник, запиши слово правильно, склади речення з цим словом.
8. Правопис слiв з парними дзвiнкими та глухими приголосними.

Випиши слово правильно, пiдкресли сумнiвний приголосний, зміни слово так, щоб пiсля приголосного звука стояв голосний, запиши це слово, добери два слова на те саме правило.

9. Правопис слiв з апострофом пiсля приголосного в корені слова.
Випиши слово правильно, добери два слова, у яких апостроф ставиться пiсля приголосного в коренi слова, запиши цi слова.

10. Правопис слiв з апострофом пiсля префiксiв.
Випиши слово правильно, видiли префiкс та корiнь, пiдкресли приголосний в префiксi, добери два слова з тим самим префiксом, запиши цi слова.

11. Правопис префiксiв роз-, без-, через-.
Запиши слово правильно, видiли префiкс, добери два слова з тим самим префiксом, запиши слова.

12. Правопис префiксiв з-, с- (перед к, п, т, ф, х пишеться префiкс с).
Випиши слово правильно, видiли префiкс, пiдкресли перший приголосний в коренi, добери два слова з тим самим префiксом, запиши слова.
13. Правопис префiксiв пре-, при-.
Випиши слово правильно, виділи префiкс, подумай, що вiн означає, добери два слова з тим самим префiксом, запиши слова.

14. Правопис слiв з прийменниками.
Випиши слово з прийменником, між словом i прийменником встав iнше слово або питання, запиши.

15. Будова слова.
Випиши слово правильно, видiли закiнчення (змiнну частину), видiли корiнь, добери спорiдненi слова, видiли префiкс, видiли суфiкс.

16. Правопис вiдмiнкових закiнчень iменника.
Випиши слово правильно, постав до нього питання, видiли закiнчення, визнач вiдмiну, вiдмiнок, запиши два iменника в тiй самiй вiдмiнковiй формi.

17. Правопис вiдмінкових закiнчень прикметникiв.
Випиши слово правильно, постав до нього питання, видiли закiнчення, визнач вiдмiнок, запиши два прикметника в тiй самiй вiдмiнковiй формi.

18. Правопис прикметникових суфiксiв -ськ-, -зьк-, -цьк-.
Випиши слово правильно, виділи суфiкс, добери два слова з тим самим суфiксом, запиши слова.

19. Правопис особових закiнчень дiєслiв.
Випиши слово правильно, видiли закiнчення, визнач дiєвiдмiну, особу, добери два слова з тим самим закiнченням, запиши слова.

20. Правопис не з дiєсловом.
Випиши дiєслово з не, добери ще два дiєслова з не, запиши цi дiєслова.

21. Правопис особових займенникiв.
Випиши займенник, визнач особу, вiдмiнок, число, склади з цим займенником речення.

22. Кома при однорiдних членах речення.
Запиши речення правильно, пiдкресли однорiднi члени речення, поясни, де треба поставити коми, склади речення з однорiдними членами.

23. Кома при звертаннях.
Запиши речення правильно, пiдкресли звертання, поясни, де треба поставити коми, склади речення iз звертанням.

 Пам’ятка з виконання домашніх завдань

Перевір записи у зошитах та чітко уяви, які треба виконати дії і якого треба досягти результату.
Згадай зміст матеріалу, викладеного вчителем, знайди в підручнику правила, принципи, які потрібно застосувати.
Уяви, як будеш виконувати завдання, знайди в ньому спільне з тим, що виконувалося на уроці, склади мислений план дій.
Виконай заплановані дії та виділи одержаний результат.
Перевір, в чому співпдає, а в чому не співпадає одержаний результат потрібному, оціни його.
Якщо результат дій не задовільняє і завдання з першого разу не вдалося, то не спіши повторювати знову ті ж самі дії, а проаналізуй, чи правильні вони.
Уяви як діятимеш далі,щоб уникнути виявлених недоліків.
Склади новий, скоректований план дій, який дозволяє одержати потрібний результат. Пам’ятай, що для поліпшення результату інколи треба виконувати дії кілька разів.

Комментариев нет:

Отправить комментарий